Lærer og IKT

Gjennom læreplanenes mål for kompetanse på ulike trinn og i ulike fag, skal de digitale ferdighetene utvikles innenfor fagenes rammer. Ved å bruke de forskjellige IKT ferdigheter kan det være til hjelp for alle elever i opplæringen evt. tilpasset opplæring for de som treger det. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Dette skal bidra til å motvirke at det ikke skapes forskjeller på bakgrunn av kjønn, etnisitet og sosial bakgrunn.

Jobben min gjør at jeg må dra rundt til forskjellige skoler og klasser i kommunen. Det er veldig positivt å se på at lærerne bruker IKT verktøy i undervisningen. For eks. når det er tema om planeter, også læreren viser fram mange linker som barna kan gå inn på klassens fronter for å se på, eller viser fram film fra YourTube som har med tema å gjøre. Når barn kan se virkelige bilder/film, får de bedre forståelse for det de blir vist eller fortalt.

Mange lærer er flinke til å legge ukeplanen og forskjellige linker i fronter. Pedagogisk fagsenter har åpent et rom i fronter, for at lærere og elever kan gå inn å finne fagressurser.  

For å få med alle opp til et høyere nivå innen IKT, har mange skoler intensiv IKT kurs for lærer så de kan få bedre kunnskap og innsikt i det store området IKT omhandler.

Så klart er IKT gangske nytt for mange lærere, men skal vi få gjennom læreplanverket for kunnskapsløftet, da må vi som er lærere få tilstrekkelig kompetanse i IKT så rask og effektiv som mulig.

Jeg har hørt et uttrykk: Den som anser seg for ferdig utdannet, er ikke utdannet, men ferdig.

Hva mener du?

Legg igjen en kommentar