Fronter

Fronter er en internettportal som gir lærer og elever/studenter muligheten for å distribuere ulike ressurser på nettet. I sin enkleste form kan vi tenke oss at lærer legger ut sine periodeplaner, forelesningsplaner og lignende i de enkelte fagene slike at elever/studenter får tilgang til dem via internett. Men muligheten er så mye mer en bare det.

 

Som lærer kan jeg legge ut ulike oppgaver, lenker tester med automatisk retting, gruppeopplegg innleveringsoppgaver osv. Som elev/student kan man ha tilgan til ulike fagresurser via en internett-tilgang, jobbe med gruppeoppgaver i fellesdokumenter, levere elev/studentøvinger og andre skriftlig oppgaver osv.

 

For meg som er tospråklig lærer. Jeg ser at fronter er en viktig og stor resurser for mine elever. Jeg har åpent ”Thai – rom” i fronter som alle thailandske elevene på grunnskole i kommune kan ha tilgang til. Hver uke legger jeg norske ord, bilder og betydninger på thai som er tilpasset de forskjellige temaer og til de forskjellige klasser til mine elever. Elever husker ting bedre etter at de ser bilder og ordene samtidig. De lager setninger fra ordene som de har lest. Jeg har lagt mange lenker både til norsk og thai språk, som er aktuelt i de forskjellige fag og trinn som de kan utnytte. Elevene fra ungdomsskolen som er interessert i hva som skjer i Thailand kan gå inn å lese nyheter i Thai- rommet også.

 

Jeg ser veldig positiv til at alle skoler i kommunen skal kunne bruke Fronter.

Legg igjen en kommentar